:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲

واکنش اوپک پلاس به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی

گروه تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس در پی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، تحولات خاورمیانه را با دقت دنبال می‌کند.
کد خبر: ۲۱۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴

اقتصادگردان- قیمت نفت طی چند هفته گذشته تحت تاثیر محدودیت عرضه اوپک پلاس، رشد کرده است. یک نماینده اوپک که مایل نبود نامش فاش شود، گفت: تحولات پس از پاسخ ایران، حائز اهمیت است. اگر رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرد به ماجراجویی ادامه دهد، وضعیت دشواری ایجاد خواهد کرد.

یک نماینده دیگر در اوپک، ریسک‌های احتمالی را کم اهمیت شمرد و به بیانیه نماینده ایران در سازمان ملل در شبکه اجتماعی ایکس اشاره کرد که گفته بود: عملیات ایران محدود و یکباره بود مگر این که اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند.

گروه اوپک پلاس، یک سلسله محدودیت عرضه را برای حمایت از بازار نفت به اجرا گذاشته و جدیدترین محدودیت عرضه این گروه، از ژانویه به اجرا گذاشته شده است تا از بازار نفت در برابر دورنمای نامعلوم اقتصاد جهانی در بحبوجه تورم بالا در بازارهای بزرگ و داده‌های صنعتی نامطلوب چین، حمایت کند.

این کاهش تولید که بسیاری از پیش بینی کنندگان بر اساس آن، انتظار دارند بازار نفت با کمبود عرضه در سال ۲۰۲۴ روبرو شود، کمک کرده است قیمت نفت افزایش پیدا کند.

پلاتس که بخشی از شرکت «اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس» است، در ۱۲ آوریل، قیمت نفت برنت را ۹۳ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه برآورد کرد که بیش از ۲۰ درصد افزایش از ابتدای سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد. این افزایش قیمت، بسیاری را در آمریکا مضطرب ساخته، زیرا دولت بایدن، مایل است در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر، مانع روند صعودی سوخت شود.

تنش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ غزه و جنگ اوکراین هم در رشد قیمت‌ها، نقش داشته است.

هر گونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی، تبعات بزرگی برای بازارهای انرژی خواهد داشت و ممکن است به سرعت، تولیدکنندگان بزرگ دیگر نظیر عربستان سعودی و امارات عربی متحده را هم درگیر کند.

طبق نظرسنجی «اس اند پی گلوبال کامادیتی اینسایتس»، تولید نفت ایران در مارس، به ۳.۱۲ میلیون بشکه در روز رسید که بر مبنای سال به سال، بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت.

بر اساس گزارش پلاتس، نشست بعدی وزیران اوپک پلاس قرار است اول ژوئن در وین برگزار شود و به گفته یک نماینده این گروه، فعلا هیچ دیدار فوق‌العاده‌ای، برنامه‌ریزی نشده است.