:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
دبیر انجمن صنفی دریانوردان:

توسعه اقتصاد دریامحور باعث جهش تولید و اشتغال‌آفرینی می‌شود

دبیر هیئت‌مدیره انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران پسکرانه بنادر را حلقه مفقوده جهش تولید در کشور توصیف کرد و گفت: توسعه اقتصاد دریامحور منجر به جهش تولید و حل مشکل بیکاری در کشور خواهد شد.
کد خبر: ۲۱۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸

اقتصادگردان- سامان رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۳ «جهش تولید با مشارکت مردم» و نقش مردم و فعالان اقتصادی در توسعه اقتصاد دریامحور، اظهار کرد: امروزه تولید صرفا به معنای ارائه کالا نیست و حوزه خدمات و ارزش‌آفرینی را نیز در بر می‌گیرد. باید به تمامی بخش‌های زنجیره تامین کالا از تولید گرفته تا عرضه به خوبی دقت کرد تا در نهایت شاهد جهش تولید به معنای واقعی بود.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل دریایی پویا، خدمات دریایی و بندری، تردد کشتیرانی و سایر موارد مرتبط با حوزه دریایی و بندری هر کدام به نوبه خود در مسیر جهش تولید دارای نقش‌های تعریف‌شده هستند و به طور حتم اگر خواستار تحقق جهش تولید هستیم، باید پشتیبانی خوبی را در بخش دریایی و بندری شاهد باشیم.

پسکرانه بنادر؛ مهم‌ترین پشتیبان فعالیت‌های تولیدی و صنعتی هستند

نایب‌رییس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دریانوردان با بیان اینکه پسکرانه بنادر مهم‌ترین پشتیبان فعالیت‌های تولیدی و صنعت تلقی می‌شود، عنوان کرد: پسکرانه بنادر، حلقه مفقوده جهش تولید به شمار می‌رود و اگر بتوانیم شاهد ایجاد فعالیت‌های تولیدی و صنعتی در پسکرانه بنادر باشیم، به دلیل کاهش هزینه تمام‌شده نهایی، فعالیت و توجه اقتصادی را برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی رقم زده‌ایم.

رضایی با بیان اینکه زنجیره تامین مقوله‌ای بسیار مهم در اقتصاد امروز دنیاست که بخش‌های مختلف آن در هم تنیده هستند، خاطرنشان کرد: نباید به صورت مقطعی و بخشی‌نگر به مقوله جهش تولید و اقتصاد دریامحور توجه کرد. توسعه پایدار اقتصادی نیازمند نگاه کلان، همه جانبه و بلندمدت به زنجیره تامین است. اگر بخش‌های پشتیبانی در حوزه تولید به خوبی مورد توجه واقع نشود، در پایان اهداف ترسیم‌ شده در راستای رونق و جهش تولید، محقق نمی‌شود.

ارتباط مستقیم جهش تولید با حوزه دریایی و دریانوردی

وی افزود: دیگر مسئله بسیار مهم در مسیر جهش تولید و تحقق اقتصاد دریامحور منابع انسانی است و نوار ساحلی، پسکرانه بنادر و حوزه دریایی و دریانوردی می‌تواند با تحول روبرو باشد، چرا که کشور ما از منابع انسانی بسیار خوبی برخوردار است. اگر بتوانیم شاهد تراکم جمعیتی و انتقال و ایجاد صنایع آب‌بر در نوار ساحلی کشور باشیم و با برنامه‌ریزی صحیحی در حوزه دریایی و بندری حرکت کنیم، به طور حتم شاهد جهش تولید، پویایی حمل‌ونقل دریایی و اشتغال‌آفرینی خواهیم بود.

نایب‌ رییس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دریانوردان با بیان اینکه جهش تولید ارتباط مستقیمی با حوزه دریایی و دریانوردی دارد، خاطر نشان کرد: تولید نیازمند عرضه است و بدون بهره‌مندی از حمل‌ونقل دریایی زنجیره تامین و عرضه کالا ناقص خواهد بود و به‌طور حتم جهش تولید می‌تواند حمل‌ونقل دریایی کشور را قدرتمندتر کند.