:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
اهم اقدامات حمایت از زندانیان و خانواده های آنان در سال 1400 و 9 ماهه نخست سال 1401 نشان می دهد

80 هزار نفر از زندانیان و خانواده آنها در دو سال اخیر خدمات حقوقی و قضایی دریافت کردند + گزارش کامل اقدامات حمایت از زندانیان

در راستای حمایت از زندانیان و خانواده های آنان در سال 1400 و 9 ماهه نخست سال 1401 به 5814 نفر از زندانیان و خانواده آنان مشاوره خدمات حقوقی ارائه شده است. همچنین برای پیگیری پرونده قضایی زندانیان و ارائه خدمات حقوقی و قضایی توسط مددکاران اجتماعی و قضایی روی هم به 73475 نفر خدمات حقوقی و قضایی داده شده است.
کد خبر: ۲۰۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
گروه حقوق اقتصادی  – نازنین شمشیری

در راستای حمایت از زندانیان و خانواده های آنان در سال 1400 و 9 ماهه نخست سال 1401 به 5814 نفر از زندانیان و خانواده آنان مشاوره خدمات حقوقی ارائه شده است. همچنین برای پیگیری پرونده قضایی زندانیان و ارائه خدمات حقوقی و قضایی توسط مددکاران اجتماعی و  قضایی روی هم به 73475 نفر خدمات حقوقی و قضایی داده شده  است.

 اهم اقدامات حمایت از زندانیان و خانواده های آنان در سال 1400 و 9 ماهه نخست سال 1401 که از سوی معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، در تاریخ 9 اردیبهشت 1402 به بخش های مختلف قوه قضاییه، اعلام شده نشان می دهد که اعضای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی، مشاوران خانواده قوه قضاییه در این زمینه مشارکت فعال و گسترده ای داشته و نزدیک به 80 هزار نفر از زندانیان و خانواده های آنها در دو سال اخیر خدمات قضایی و حقوقی دریافت کرده اند.
معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، در نامه ای به مسوولان قوه قضاییه و دادگستری های کشور، گزارش اهم اقدامات در راستای حمایت از زندانیان و خانواده های آنان را اعلام کرده که نشان می دهد  ارائه خدمات و مشاوره حقوقی مرتبط با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، شامل مشاوره حقوقی، حل اختلاف، مددکاری و پیگیری پرونده ها بوده است.
 انجمن های حمایت از زندانیان جهت آشنایی زندانیان و خانواده آنان با حقوق و تکالیف خود با همکاری شورای حل اختلاف مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان قضایی به زندانیان و خانواده های آنان خدمات و مشاوره حقوقی ارائه می نمایند. میزان ارائه مشاوره حقوقی به زندانیان و خانواده آنان در سال ۱۴۰۰ و ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که در مجموع به 5814 نفر مشاوره خدمات حقوقی ارائه شده است.
در سال ۱۴۰۰ به ۲۸۳۷ نفر و در ۹ ماه نخست ۱۴۰۱ به ۲۹۷۷ نفر دیگر از زندانیان و خانواده های آنان خدمات حقوقی ارائه شده است.
 در سال ۱۴۰۰ راهنمایی در خصوص صلح و سازش در شورای حل اختلاف میزان ۱۰۶۸ نفر و معرفی به مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان قضایی به میزان 1769 نفر بوده است. همچنین در ۹ ماه نخست ۱۴۰۱ راهنمایی در خصوص صلح و سازش در شورای حل اختلاف به ۷۱۲ نفر و معرفی به مشاوران حقوقی وکلا و کارشناسان قضایی به 2265 نفر انجام شده است .
از دیگر اقدامات انجمن های حمایت از زندانیان پیگیری پرونده قضایی زندانیان و ارائه خدمات حقوقی و قضایی توسط مددکاران اجتماعی و  قضایی است که در مجموع در این یک سال و 9 ماه روی هم معادل 73475 نفر از مدد کاران اجتماعی و قضایی خدمات حقوقی و قضایی دریافت کرده اند. در این راستا در سال ۱۴۰۰ بیش از 43072 پرونده و در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ نیز تعداد 30403 پرونده قضایی مربوط به زندانیان توسط انجمن های حمایت مورد پیگیری قرار گرفت.