اقتصاد گردان – محسن شمشیری
اثرگذاری بالای 1 در ابزارهای نصب شده توسط شرکت به پرداخت ملت و بانک ملت نشان می دهد که جانمایی ابزارها در مراکز خرید و مورد نیاز مردم و فعالیت های اقتصادی و معاملات کسب وکارها، به خوبی و درست و طبق قاعده صورت گرفته و مدیریت مناسب توزیع ابزارهای پرداخت در مراکز خرید و خدمات، باعث جذب بالای تعداد و مبلغ تراکنش ها شده و هر دستگاهی که نصب شده بیش از میانگین کل شبکه بانکی، در جذب تراکنش ها موفق بوده است
به گزارش شاپرک، شاخص هر فیندال هیرشمن یا تعیین میزان اثرگذاری ابزارهای پرداخت در بازار شرکتهای پرداخت نشان میدهد که شرکت به پرداخت ملت همچنان از تمرکز بالا و اثرگذاری زیاد در ابزار پذیرش اینترنتی، ابزار پذیرش ussd و کارتخوان فروشگاهی برخوردار است.
به پرداخت ملت با عدد 345 در کارتخوان فروشگاهی، 1515 در ابزار اینترنتی و 2133 در ابزار ussd تمرکز بالا در ابزارها داشته است.
همچنین به پرداخت ملت در سرویسهای پرداخت قبض و خرید شارژ 697، تراکنشهای خرید 416 و ماندهگیری با 215 از تمرکز و اثرگذاری بالا در بازار برخوردار است.
به عبارت دیگر، اثرگذاری ابزارهای نصب شده توسط شرکت به پرداخت ملت و بانک ملت بالاست و جانمایی ابزارها در مراکز خرید و مورد نیاز مردم و فعالیت های اقتصادی و معاملات کسب وکارها، به خوبی و درست و طبق قاعده صورت گرفته و باعث جذب بالای تعداد و مبلغ تراکنش ها شده است و هر دستگاهی که نصب شده بیش از میانگین کل شبکه بانکی، در جذب تراکنش ها موفق بوده است و نشان دهنده مدیریت مناسب توزیع ابزارهای پرداخت در مراکز خرید و خدمات بوده است.
نسبت خطای پذیرندگی
نسبت تعداد خطای پذیرندگی به تعداد کل تراکنشها در شرکت به پرداخت ملت به عدد 0.164 رسیده و0.029- درصد کاهش داشته است.
سهم بالا و اثرگذار ابزارهای به پرداخت ملت در سراسر کشور
به پرداخت ملت با 13.08 درصد تعداد کارتخوان فروشگاهی، 10.74 درصد تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و 26.68 درصد ابزار پذیرش ussd سهم بالایی از ابزارهای پرداخت را به خود اختصاص داده است.
به پرداخت ملت در بازار ابزارهای تراکنش دار نیز با 14.14 درصد تعداد کارتخوان فروشگاهی، 18.84 درصد تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و 38.98 درصد ابزار پذیرش ussd سهم بالایی از ابزارهای پرداخت را به خود اختصاص داده است.
در شرکت به پرداخت ملت شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی در همه استانها بالای 1 بوده و اعداد آن از بالای 1.1 در تهران تا ۱.۷ در خوزستان بوده و جانماییها و محل نصب کارتخوانها به قاعده و مطلوب و مفید بوده است. به عبارت دیگر، نصب هر دستگاه کارتخوان، در مقایسه با سایر شرکت ها موفق عمل کرده و تعداد قابل توجهی از تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی را جذب خود کرده و در کسب وکارها، مراکز خرید وفروشگاه هایی نصب شده که تعداد قابل توجه تراکنش داشته اند و موجب رشد حجم و سهم تراکنش های به پرداخت ملت در کشور شده است.
شرکت های به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سداد، تجارت الکترونیک پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان، فراپردازان آروند امید شاخص اثرگذاری بالای 1 در کارتخوان فروشگاهی تراکنش دار داشته اند که نشان دهنده جانمایی و انتخاب درست فروشگاه ها برای جذب منابع و تراکنش های بیشتر و مبلغ بیشتر بوده است.
به پرداخت ملت در کارتخوان فروشگاهی 1.419، درکارتخوان فروشگاهی تراکنش دار 1.313 را کسب کرده که به معنای مدیریت کارآمد توزیع کارتخوان های فروشگاهی است.
90درصد کارتخوان های به پرداخت ملت فعال است
نسبت ترمینالهای تراکنشدار به ترمینالهای فعال سیستمی در شهریور ۱۴۰۴ نشان میدهد که در شرکت به پرداخت ملت 89.6 درصد کارتخوان فروشگاهی، 45.47 درصد ابزار پذیرش اینترنتی و 4.66 درصد ابزار ussd فعال بوده است.
در شرکت به پرداخت ملت سهم کارتخوان های فروشگاهی فعال 89.6 درصد ، ابزار اینترنتی فعال 45.5 درصد، ابزار ussd فعال 4.66 درصد و در کل ابزارها 87.5 درصد فعال بوده است. در کل شبکه پرداخت 25.9 درصد ابزار اینترنتی و 3.2 درصد ussd و 79.7 درصد کل ابزارها فعال بوده است.
کارایی 5 شرکت
شرکت های به پرداخت ملت، فراپردازان اروند امید، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سداد در شاخص اثربخشی کارتخوان های فروشگاهی تراکنش دارعددی بالاتر از یک کسب نموده اند. این بدان معناست که اکثر شرکتهای مذکور هم در بین کارتخوانهای فعال سیستمی و هم در بین کارتخوانهای تراکنش دار نسبت به سایر شرکتها تراکنش بیشتری جذب نموده و کارایی مناسبی را نشان میدهند.
در بعد استانی شرکت فراپردازان آروند امید، به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان در تمام استانها و شرکت پرداخت الکترونیک سداد در غالب استانها، دارای شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی بالاتر از یک هستند. به عبارت دیگر نحوه توزیع کارتخوانهای فروشگاهی این شرکت ها به گونه ای بوده که در جذب بیشتر تراکنش ها به نسبت سایر شرکتها موفق تر عمل نموده اند و در تعداد تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی و تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی بالاترین سهم از بازار را در اکثر استانهای کشور داشته است.
شرکتهای به پرداخت ملت، شرکت پرداخت الکترونیک سداد، پرداخت الکترونیک سپهر، پرداخت الکترونیک سامان و تجارت الکترونیک پارسیان در تمام استانهای کشور از نظر توزیع ابزارهای پرداخت حضور فعال و اثرگذار داشتهاند. نتایج محاسبه شاخص اثر بخشی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در بعد کشوری نشان می دهد که در این ماه شرکت های فراپردازان اروند امید، پرداخت الکترونیک سامان، به پرداخت ملت، تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سداد به رقمی بالاتر از یک در شاخص اثربخشی دست یافته اند.
یعنی به ازای هر دستگاه کارتخوان فروشگاهی بیشترین جذب منابع یا تعداد و مبلغ تراکنش را داشته اند و سهم جذب تراکنشهای کارتخوانهای این شرکتها بیشتر از سهم تعدادی آنها از کل کارتخوانهای کشور است.
سهم 17 درصدی کارتخوان های کم تراکنش
تعداد کارتخوانهای فروشگاهی کم تراکنش و فاقد تراکنش در شهریور ماه ۱۴۰۴ به عدد 1.8میلیون رسیده و معادل 17.13 درصد کل کارتخوانهای فعال سیستمی بوده است.
براین اساس در کل شبکه پرداخت کشور نیز ۸۳ درصد از کارتخوان فروشگاهی، 26 درصد از ابزار اینترنتی و 2/۳ درصد از ابزار ussd و در مجموع 80 درصد از ابزارهای پذیرش فعال بوده است.
سهم کارتخوانهای کم تراکنش و فاقد تراکنش مالی در شرکت به پرداخت 10.4 درصد، پرداخت الکترونیک سداد 14.42 درصد، پرداخت الکترونیک سپهر 24.42 درصد، پرداخت الکترونیک سامان 11.12 درصد، تجارت الکترونیک پارسیان 20.13درصد اعلام شده است.