اقتصادگردان- جبار علی ذاکری - معاون وزیر راه و شهرسازی - در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری لجستیکی بین شرکت راه آهن و شرکت انبار های عمومی و خدمات گمرکی اظهار کرد: تفاهم نامه ای بین دو مجموعه امضا می شود که آثار مثبتی را به جا می گذارد و امیدواریم تا پایان عملکرد این تفاهم نامه را به مردم ارائه کنیم.
وی افزود: یکی از رویکرد های جدی ما بحث ترانزیت ریل پایه است به گونه ای که اگر به دنبال کریدور شمال به جنوب یا شرق به غرب هستیم باید در رکن کار خود از راه آهن و ظرفیت های آن استفاده کنیم. همچنین لازم است از اتفاقات گذشته درس بگیریم. ما در سال گذشته پنج میلیون تن بار بین المللی در زمینه صادرات و واردات داشته ایم البته با شرایط ایده آل فاصله داریم و امیدواریم به تکلیفی که در برنامه هفتم توسعه محول شده دست یابیم. در این برنامه ۴۰ میلیون تن بار ترانزیتی پیش بینی شده است.
ذاکری گفت: نیازمند همکاری بین مجموعه ها و فعال شدن بخش لجستیکی هستیم. معتقدم باید برنامه های کوتاه مدت ومیان مدت و بلند مدت را طراحی کنیم. در برنامه کوتاه مدت غالبا مسائل نرم افزاری است.
همچنین در مرزهای مشترک با همسایگان و مبادی ورودی کشور، باید تردد قطارها را تسهیل و چالشها به حداقل برسانسم و بتوانیم همه مباحث گمرکی، استاندارد، مرزبانی و غیره را برطرف کنیم. ما با راه آهن کشورهایی مانند ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق مراودات ریلی مشترک داریم و لازم است آنها را تقویت کنیم؛ به همین دلیل دیپلماسی ریلی را در یک سال گذشته فعال کردیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن تأکید کرد: رایزنیهای ما با همسایگان ادامه دارد؛ چنانچه امروز مسئولان راه آهن ترکمنستان و ازبکستان در ایران حضور دارند و هفته آینده میزبان مسئولان راه آهن قرقیزستان و ترکیه خواهیم بود.
ذاکری با تاکید بر اینکه ما به دنبال آن هستیم تا برای رسیدن به نقطه ایدهآل از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم، ادامه داد: ما در سرخس، اینچهبرون، امیرآباد، بندر کاسپین، لطفآباد، آستارا و جلفا نقاط مشترک مرزی با همسایگان داریم و اگر بتوانیم از هر یک از این نقاط سالیانه یک تا پنج میلیون تن بار جابهجا کنیم، میتوانیم بگوییم رکورد زدهایم.
وی تاکید کرد: دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تنی با اصلاح فرایندها، تقویت ارتباطات بین سازمانی، پرهیز از نگاه جزیرهای به فعالیت ها و استفاده از ظرفیتهای یکدیگر برای افزایش بهرهوری، امکان پذیر خواهد بود
معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: در زمینه بندر خشک آپرین می توان گفت درحال حاضر عملیات اجرایی فاز دوم این بندر به مساحت ۷۰۰ هکتار آغاز شده و به کشورهای همسایه نیز اعلام کردهایم که آماده واگذاری بخشی از اراضی بندر هستیم .
ذاکری با اشاره به اینکه همزمان با امضای تفاهم نامه ها به دنبال عملیاتی کردن آنها هستیم، اظهار کرد: به طور مثال در یک زمینه قرارداد ۶۲ همتی شامل تامین ۶۰۰ واگن باری، ۳۰ واگن مسافری و ۵۰ دستگاه لکوموتیو از حدود سه ماه گذشته فعال شده و درحال حاضر ۱۹۲ واگن از ۶۰۰ واگن یاد شده در حال سیر بوده یا آماده ورود به شبکه است.
در ادامه این مراسم کاظم سلیمی - مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران- اظهار کرد: کشورهای دنیا هویت خود را از راه آهن دریافت می کنند و در احکام برنامه ششم توسعه تلاش شده است نسبت به دیدگاه ها در زمینه صنعت لجستیک حرف بزنیم. باید اقرار کنیم یکی از غفلت هایی که در ۴۰ ساله گذشته در اقتصاد کشور شده، لجستیک است. جهان در ترسیم راهبرد حرکت لجستیکی و نظام بازرگانی خود، بیش از ۶۳ درصد رشد اقتصادی خود را از لجستیک به دست میآورد.
وی افزود: طبق برنامهریزی کشورهای پیشرفته، در دهه آینده بیش از ۹۳درصد اشتغال آن از محل لجستیک و نظام تجاری بازرگانی ترسیم شده است. این درحالی است که ایران در بین ۱۳۱ کشور جهان رتبه ۱۲۵ را از لحاظ شاخص لجستیک دارد که رتبه ما در کیفیت زیرساخت ۸۳، در فرایندهای گمرکی ۱۰۲، در خدمات حمل و نقل بین المللی ۱۱۱، خدمات لجستیکی ۱۲۴ و زمان ترخیص کالاها ۱۱۰ است و تا زمانی که نگرش کشور در جایگاههای تصمیمساز و تصمیم گیر درست نشود، هر روز غفلتها در این حوزه بیشتر می شود.
سلیمی تأکید کرد: اکنون مقرر است در تعاملی مشترک همه ابزارها و ساختگاههای مرتبط با لجستیک وزارتخانههای راه و شهرسازی، رفاه و تامین اجتماعی و اقتصاد به دور یکدیگر جمع شده و تحت عنوان فدراسیون لجستیک به فعالیت بپردازند و در این راستا شرکت انبارهای عمومی گمرک و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بانی حرکتی لجستیک کشور مشخص شدهاند.