:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
سهم مبلغی ابزار اینترنتی به 21.31 درصد کل تراکنش ها رسید و 70 واحد درصد طی دو سال رشد کرد

اثرسیاست های مالیاتی و پولی بانکی بر استفاده از کارت به کارت به جای کارت خوان و افزایش 8.8 درصدی سهم مبلغی تراکنش های اینترنتی

لازم است که سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی، و بانک های کشور به مردم و کسب وکارها اطمینان دهند که این موضوع و تغییر روش واریز وجه از کارتخوان های محل کسب وکار به اینترنت، روی مبلغ مالیات، یا سیاست های پولی و بانکی اثری ندارد. گفت وگو با مردم ضروری است و لازم است که سازمان مالیاتی و بانک مرکزی و سایر بانک ها، برنامه های خود را با شفافیت بیشتری اعلام نمایند و نگرانی های مردم را از بابت کارتخوان ها برطرف کنند و بخشی از این رفتارها در محل کسب وکارهای مختلف را کاهش دهند.
کد خبر: ۲۱۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
اقتصاد گردان – محسن شمشیری 
سهم تعدادی  تراکنش اینترنتی در دو سال اخیر 1 درصد و سهم مبلغی  آن 8.8 درصد افزایش داشته است. افزایش واریز وجه از طریق کارت به کارت و اینترنت به جای کارتخوان ها، بر میزان حجم مبلغی تراکنش های اینترنتی در دو سال اخیر تاثیر قابل توجهی داشته و در دو سال اخیر، سهم مبلغی ابزار اینترنتی از 12 به 21 درصد رسیده و عملا   70 واحد درصد طی دو سال رشد کرده است.
 افزایش سهم مبلغی تراکنش ها با ابزار اینترنتی از کل تراکنش های بانکی نشان می دهد که به دنبال اعمال سیاست های مالیاتی و برخی سیاست های پولی و بانکی، سهم مبلغی ابزار اینترنتی رشد قابل توجهی داشته است و از 12 درصد در دی سال 1400 به 21.31 درصد در دی ماه سال 1402 رسیده است.
به عبارت دیگر، سهم مبلغی ابزار اینترنتی از کل تراکنش های بانکی از 12.51 درصد در دی 1400 به 14.64 درصد در دی 1401 رسیده و 17 واحد درصد افزایش داشته است. در دی سال 1402 نیز سهم مبلغی تراکنش های اینترنتی به 21.31 درصد کل تراکنش های بانکی رسیده و نسبت به سال 1401 بیش از 45.5 واحد درصد افزایش داشته است.
کارشناسان می گویند که برخی کسب وکارها ترجیح می دهند که به جای تراکنش از طریق کارتخوان ها، از طریق کارت به کارت و اینترنت واریز وجه به حساب آنها یا شماره ای که اعلام می کنند انجام شود و این موضوع، بر میزان حجم مبلغی تراکنش های اینترنتی در دو سال اخیر تاثیر قابل توجهی داشته و در دو سال اخیر، سهم مبلغی ابزار اینترنتی از 12 به 21 درصد رسیده و عملا  8.8 درصد بیشتر شده و سهم آن با رشد 70 واحد درصد طی دو سال مواجه شده است.
 طبق اعلام شاپرک، سهم تعدادی ابزار اینترنتی نیز از 5.24 درصد به 6.32 درصد افزایش داشته است. در مقابل سهم مبلغی کارتخوان های فروشگاهی از 87 درصد به 78 درصد کاهش داشته است اما جالب این است که سهم تعدادی کارتخوان های فروشگاهی در سطح 91 درصد ثابت بوده است. این نکته نشان می دهد که آن دسته از مبالغ تراکنش هایی که به سمت ابزار اینترنتی رفته و سهم تعدادی آن را حدود 1 درصد از کل تراکنش ها افزایش داده، عمدتا با ارقام درشت بوده  و این باعث شده که سهم مبلغی ابزار اینترنتی با رشد قابل توجه 8.8 درصدی مواجه شود.
بسیاری از مردم از این رفتار کسب وکارها ناراضی هستند زیرا نمی دانند پول عمدتا درشتی که انتقال می دهند، به حساب چه کسی واریز می شود. زیرا وقتی در محل کسب وکار کارتخوان نباشد، مشخص نیست که حساب اینترنتی یا کارت به کارت اعلام شده به نام چه کسی است.
تعدادی از مشتریان، به جای یک تراکنش ساده با کارتخوان، باید مدتی را برای  پیدا کردن نقطه آنتن دهی و اینترنت مناسب، باز کردن نرم افزار کارت به کارت، واریز وجه، دریافت رمز پویا و... صرف کنند و برای هر تراکنش از 5 تا 20 دقیقه بسته به آنتن دهی و سرعت اینترنت و دریافت رمز پویا باید وقت تلف کنند.
براین اساس لازم است که سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی، و بانک های کشور به مردم و کسب وکارها اطمینان دهند که این موضوع و تغییر روش واریز وجه از کارتخوان های محل کسب وکار به اینترنت، روی مبلغ مالیات، یا سیاست های پولی و بانکی  اثری ندارد. گفت وگو با مردم ضروری است و لازم است که سازمان مالیاتی و بانک مرکزی و سایر بانک ها، برنامه های خود را با شفافیت بیشتری اعلام نمایند و نگرانی های مردم را از بابت کارتخوان ها برطرف کنند و بخشی از این رفتارها در محل کسب وکارهای مختلف را کاهش دهند.

در دی ماه ۱۴۰۲ بالغ بر 3987 میلیون تراکنش با ارزش 10558 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به آذر ماه رشد منفی ۲.۹ درصدی در تعداد  1.24 درصدی در ارزش ریالی داشته است و تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به آذر ماه رشد 1.68 درصدی را تجربه نموده اند که به نظر می رسد سبب این تغییر، افزایش 1.4 درصدی تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در دی ۱۴۰۲ نسبت به آذر ۱۴۰۲ ماه رشد 4.41 درصدی را تجربه کرده است.
بیشترین تغییر متوسط تعداد تراکنش مربوط به ابزار پذیرش موبایلی است . در دی ماه متوسط تعداد تراکنش های اینترنتی با کاهش 1.67 درصدی از ۲۳۶ تراکنش در آذر ۱۴۰۲ به ۲۳۲ تراکنش رسیده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی 14.696 تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با افزایش 49.436 واحدی همراه بوده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز با 17.52 واحد کاهش نسبت به آذر ماه ۱۴۰۲ به ۳۵۳عدد در دی ماه رسیده است.

کارتخوان فروشگاهی با سهم 19.91 درصدی، بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزار های پذیرش داشته است و ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند

گسترش نفوذ ابزارهای پذیرش، یکی از دلایل کاهش ۹۳ درصدی نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در مدت مورد بررسی بوده است که انتظار می رود این روند کاهشی همچنان تداوم داشته باشد. اما با توجه به شروع روند کاهشی میزان نقدینگی به نظر می رسد سرعت کاهش سهم اسکناس و مسکوکات از نقدینگی، نسبت به گذشته کاهش یابد.

اثرسیاست های مالیاتی و پولی بانکی بر افزایش سهم مبلغی تراکنش های اینترنتی

دوره

دی 1402

دی 1401

دی 1400

سهم تعدادی کارتخوان فروشگاهی

91.19

91.83

91.33

سهم تعدادی ابزار اینترنتی

6.32

5.32

5.24

سهم تعدادی موبایل

2.49

2.85

3.43

سهم مبلغی کارتخوان فروشگاهی

78.15

85.19

87.3

سهم مبلغی ابزار اینترنتی

21.31

14.64

12.51

سهم مبلغی موبایل

0.18

0.17

0.19