:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
کمیسیون رقابت این کشور دست به کار شد

تحقیقات از کمپانی فرمنیخ به اتهام تبانی و گرانفروشی پس از خلف وعده در قبال مشتری ایرانی

کمیسیون رقابت سوییس تحقیقات گسترده ای را در خصوص شائبه های تبانی، گرانفروشی و قیمت گذاری محصولات کمپانی فرمنیخ (DSM-Firmenich)به عنوان یکی از تولیدکنندگان اسانس های خوراکی و آرایشی جهان در این کشور آغاز کرده است
کد خبر: ۲۱۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
اقتصاد گردان - طی ماه های گذشته خبری مبنی بر ارسال کالای ساخت کارخانه فرمنیخ(DSM-Firmenich) در امریکا و ارسال به مقصد ایران و رسیدن و رویت کالا در گمرک شهریار تهران و بررسی و تحقیقات گمرکی منتشر شد  که به نظر می رسد پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران این کالا مجوز ترخیص نداشته باشد. پس از گذشت ماه ها هنوز هیچ اقدامی جهت رفع این مشکل صورت نگرفته و هنوز این کالا در گمرک بلا تکلیف مانده است.

کمیسیون رقابت  سوییس تحقیقات گسترده ای را در خصوص شائبه های تبانی، گرانفروشی و قیمت گذاری محصولات کمپانی فرمنیخ              (DSM-Firmenich)به عنوان یکی از تولیدکنندگان اسانس های خوراکی و آرایشی جهان در این کشور آغاز کرده است
به گزارش خبرنگار ما، در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که مشتریان قیمت های گزافی  بابت خرید محصول از این شرکت پرداخت کرده باشند و این رویکرد کمپانی فرمنیخ (DSM-Firmenich)کاملا در تعارض با سیاست های اقتصادی کمیسیون رقابت سوییس بوده و به نوعی نقض قوانین و مقررات تجاری این کشور محسوب می شود . بر پایه همین موضوع بسیاری از شرکتها با طرح شکایت علیه این کمپانی و دادگاهی کردن  کمپانی دی اس ام (DSM) و فرمنیخ (Firmenich)خواهان جبران خسارات هنگفت وارده به شرکتها و اقتصاد جهان شده اند.

گفته می شود که سهام کمپانی دی اس ام(DSM) و فرمنیخ (Firmenich)و گلچیچک (Gulcicek) که همگی زیر مجموعه کمپانی دی اس ام هستند در بازار بورس جهانی  کاهش پیدا کرده  است.
این در حالی است که چندی قبل نیز در خبرها موضوعی با عنوان رفتار عجیب و غیر حرفه ای کمپانی فرمنیخ (DSM-Firmenich)در قبال مشتری ایرانی مطرح شد و به رغم بازتاب گسترده ای که داشت، مقامات این شرکت تاکنون هیچگونه شفاف سازی در این زمینه نداشته اند. اکنون نیز به نظر می رسد علاوه بر کمیسیون رقابت سوییس نهادهای دیگری همچون کمیسیون اروپا، بخش ضدانحصار وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا و سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) نیز این موضوع را در کانون توجه قرار داده اند.
به طوری که کمیسیون اروپا نیز تایید کرده است  که بازرسی های نامحسوسی را در بازار عطر کشورهای مختلف عضو انجام داده است. در همین حال، سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از انجام یک دوره تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات، ممکن است به زودی یک بیانیه اعتراضی در خصوص نقض قوانین رقابت منتشر کند. این در حالی است که به نظر می رسد مسوولان کمپانی فرمنیخ (DSM-Firmenich) در این زمینه سیاست سکوت را در پیش گرفته اند.
با توجه به اظهارات کمیسیون رقابت سوییس، به نظر می رسد پس از انجام بررسی های لازم و تکمیل تحقیقات جریمه سنگینی در انتظار کمپانی فرمنیخ(DSM-Firmenich) باشد. گمانه زنی ها حاکی از آن است که این جریمه می تواند معادل 10درصد از کل گردش مالی سه سال گذشته این شرکت باشد.
شرکت فرمنیخ(DSM-Firmenich) ، یکی از پرچمداران صنعت عطر و اسانس در سطح جهان شناخته می شود که بیشترین فعالیت اقتصادی را با کشور آمریکا دارد، و با داشتن چندین کارخانه در ایالت نیوجرسی ، یک محموله تولیدی کشور آمریکا را به جای محصولات تولیدی کشور سوییس برای مشتری ایرانی خود ارسال کرده و مشخص نیست در شرایطی که این شرکت با سابقه از شرایط تحریمی حاکم بر ایران آگاه بوده و همچنین ممنوعیت ورود کالای آمریکایی به ایران با چه هدفی دست به چنین اقدام مشکوکی زده است.