:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
سه شنبه 16 آبان 1402

مراسم گراميداشت شادروان دکتر باقر قدیری اصلی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد + عکس

سه شنبه 16 آبان 1402 جمعی از شاگردان استاد صاحب نام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با حضور پر رنگ دانش آموختگان، قدردان این استاد گرانمایه بودند و یاد و خاطرات او را در سالن شهید جوزی (امفی تئاتر ) دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران زنده کردند
کد خبر: ۲۱۲۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
اقتصاد گردان - مراسم گراميداشت شادروان دکتر باقر قدیری در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران روز سه شنبه ١٦ آبان 1402 از ساعت 1.30 تا 3.30 در سالن شهید جوزی برگزار شد.

سه شنبه 16 آبان 1402 در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، جمعی از شاگردان استاد صاحب نام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران  با حضور پر رنگ  دانش آموختگان اقتصاد،  قدردان این استاد گرانمایه  بودند و یاد و خاطرات او را در  سالن شهید جوزی (امفی تئاتر ) دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران زنده کردند.

از شمار دو چشم یک تن کم
و از شمار خرد هزاران بیش

در این مراسم جمعی از شاگردان استاد از دوره های مختلف دهه 1340 تا 1380 دور هم جمع شده و خاطرات و تحلیل های خود را از حضور اثرگذار استاد دکتر باقر قدیری اصلی و همچنین نظرات، تحلیل ها و تحولات دهه های گذشته بیان کردند.
دغدغه استاد نسبت به تورم، پول، تاریخ اندیشه های اقتصادی، نظرات مکتب کینز و مداخله با تدبیر دولت در اقتصاد، کتاب های اقتصادی، نظرات و عملکرد مسوولان اقتصادی، تحولات سیاسی و اقتصادی دوره های قبل، مهمترین موضوعاتی بود که در بیانات و سخنرانی ها مطرح شد.
در این برنامه، دکتر مرادی که رابطه نزدیکی با استاد داشته، به خاطرات آخرین سال های حضور استاد پرداخت. همچنین تیمور رحمانی، محمد نهاوندیان، و سایر اساتید که شاگردان دکتر قدیری بوده اند، موضوعات و نکات و خاطرات مختلفی را در مورد اهمیت علم اقتصاد در نگاه دکتر قدیری و از جمله موضوع تورم را مطرح کردند.
همچنین در این مراسم افراد و اقتصاد دانان صاحب نام از جمله دکتر اکبر کمیجانی،دکتر ابریشمی، دکتر رضا شیوا، دکتر علی دینی ترکمانی، دکتر کشاورز، و بسیاری دیگر از مدیران و استادان صاحب نام کشور حضور داشتند.





باقر قدیری اصل که پنجم آبان‌ماه امسال در سن ۹۶ سالگی درگذشت، از بنیانگذاران و روسای سابق انجمن اقتصاددانان ایران بود.

دکتر باقر قدیری اصل در سال ۱۳۲۹ به پاریس رفت. او در مدت ۱۰ سال اقامت در فرانسه موفق به اخذ کارشناسی حقوق از دانشگاه پاریس، دیپلم سیاسی از انستیتوی مطالعات قضایی نیس فرانسه، دیپلم عالی اقتصاد سیاسی از دانشگاه پاریس، دیپلم عالی علوم اقتصادی و دکترای دولتی اقتصاد از دانشگاه پاریس شد.

سپس دوره کارآموزی و پژوهشی خود را در بانک ملی پاریس گذراند و بعدازبازگشت در موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران و دفتر طرح و بررسی های وزارت دارایی فعالیت های کاری خود را کلید زد.

او در تدوین و تهیه قانون مالیات های مستقیم (1345) و قانون پولی و بانکی (1351) همکاری داشت و از سال 1344 به عنوان استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران رسما شروع به کار کرد .
همچنین در فروردین 1346 به درجه دانشیار و در سال 1354 به مقام استادی رسید و سپس در بعد از انقلاب به استادی ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد. از دیگر فعالیت های آموزشی استاد قدیری اصل می توان به سرپرست دانشجویان دانشکده اقتصاد در زمان تاسیس، معاون دانشکده، عضو هیات ممیزه، مدیر گروه، ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد.











از راست به چپ دانشجویان و استادان دهه 1360: 1.دکتر علی دینی، 4. حسن پور 5. محسن شمشیری 
8. دکتر ابریشمی، 9. رضا پارسا 10. باستانی کیا 11. دکتر دیهیم 12. سعید عطار 13. سیامک ملکی 14- عباس جعفری

 حمید رضا امیری مقدم. دکتر دیهیم 

 
محسن شمشیری. رضا پارسا. دکتر اکبر کمیجانی

نفر دوم سمت چپ دکتر رضا شیوا

راست به چپ: دکتر علی دینی. دکتر کشاورز . دلیخون. دکتر عبدلی