:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

باید مناطق آزاد را آباد و پرجاذبه کنیم، نمایندگان مجلس امتیازات این مناطق را پایین نیاورند

رئیس جمهور گفت: الان که بودجه ۱۴۰۰ در مجلس رسیدگی می شود بخشی از آن مرتبط با مناطق آزاد است و از نمایندگان مجلس درخواست می کنم که نسبت به این مناطق توجه کنند و امتیازات این مناطق را پایین نیاورند.
کد خبر: ۱۶۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
اقتصادگردان- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در آیین افتتاح بیش از ۶۰ طرح کلان تولیدی و صنعتی ملی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی که به صورت ویدئوکنفرانسی انجام شد، اظهار کرد: من از نمایندگان محترم مجلس درخواست می کنم که لوایحی را که دولت درباره مناطق آزاد اقتصادی به مجلس فرستاده است سریع تر به تصویب برسانند. گاهی سه تا پنج سال طول کشیده تا این سیر انجام شود، در حالی که ما باید دست به دست هم بدهیم تا مناطق آزاد را آباد و پرجاذبه کنیم و بتوانیم در این زمینه با همسایگان رقابت کنیم.

وی افزود: از طرفی الان که بودجه ۱۴۰۰ در مجلس رسیدگی می شود بخشی از آن مرتبط با مناطق آزاد است و از نمایندگان مجلس درخواست می کنم که نسبت به این مناطق توجه کنند و امتیازات این مناطق را پایین نیاورند چرا که این به نفع ما نیست و باعث می شود سرمایه گذاری به سمت کشورهای دیگر برود.

روحانی اضافه کرد: آنچه را در بودجه و در کل نظام و دولت به مردم قول داده اند نمی شود به آن دست بزنیم. مثلا ما در پتروشیمی به مردم قول داده ایم که با فلان نرخ به شما خوراک می دهیم. در کل نمایندگان باید توجه کنند که این قانون و بودجه یک ساله است و ما باید نسبت به اقتصاد بلندمدت فکر کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به مراسم امروز عنوان کرد: امروز شاهد افتتاح های مهم بیش از 60 طرح در مناطق آزاد و ویژه بودیم که ارزش این پروژه ها در مجموع بیش از 9500 میلیارد تومان بود و باعث اشتغال بیش از 3200 نفر از جوانان عزیز ما می شود.

وی با تأکید بر اینکه مناطق آزاد و ویژه برای ما اهمیت خاصی دارد، یادآور شد: مبنای این مناطق این بوده که سرمایه گذاران بتوانند با تسهیلات خاص و ویژه و معافیت ها و امتیازات خاص در این مناطق سرمایه گذاری کنند و عمدتا آنچه به دست می آید را صادر کنند. یعنی بنا بر این بوده که این مناطق جاذبه داشته باشد که به این جاذبه بتوان سرمایه داخلی و خارجی و همچنین تکنولوژی را جذب کرد.

وی افزود: بنا بر این بوده تا در اینجا محصولات قابل رقابت با دنیا و استانداردهای قابل قبول تولید شود و بتواند به مراکز صادرات تبدیل شود که هم به اقتصاد کل کشور و هم به اقتصاد آن منطقه کمک کند. معمولا این مناطق در مناطق مرزی مستقر هستند و می توانند حلقه اتصالی بین داخل و خارج باشند و با تسهیلاتی که برای ورود و خروج افراد وجود دارد سرمایه گذار خارجی راحت تر می تواند به آنجا وارد و از آنجا خارج شود و جنس می تواند راحت تر وارد و انبار و در موقع لازم به داخل کشور منتقل یا از کشور صادر شود.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: از آغاز دولت در سال 92 مهمترین تأکید بنده به رئیس منطقه آزاد و مدیران عامل مناطق آزاد ویژه این بود که این مناطق نباید محل واردات باشند. قبلا این مناطق پیش از این که صادرکننده باشند وارد کننده بودند اما از ابتدای دولت ریل گذاری ما این بود که صادرکننده باشیم و آمار هم این را نشان می دهد. صادرات ما در این مناطق 138 میلیارد دلار بوده و 40 میلیارد دلار هم صادرات داخلی به سرزمین اصلی داشته ایم. در حالی که واردات 47 میلیارد دلار بوده است پس در مسیر هدف گذاری درست حرکت می کنیم.

وی با اشاره به مهم بودن خدمات الکترونیکی در مناطق آزاد بیان کرد: شفافیت، عدم حضور، عدم چهره به چهره شدن و دریافت خدمات الکترونیکی در این مناطق بسیار مهم است که می تواند جلوی فساد را بگیرد و باعث شود کارها سریع تر صورت گیرد و در این دولت به آن توجه ویژه شده است. برای ما بسیار مهم است که کارها از طریق یک پنجره واحد صورت گیرد و نباید لازم باشد کسی کفش و کلاه کند و بیاید از این ساختمان به آن ساختمان برود. قبلا برای سرمایه گذاری مردم را خسته می کردیم اما امروز دولت الکترونیک می تواند این مسئله را حل کند.

روحانی ادامه داد: سرمایه گذار باید بتواند به راحتی وارد سامانه شود و آنچه را می خواهد درخواست و از سامانه دریافت کند ودر زمان کوتاه سرمایه گذاری خود را انجام دهد. این کار در گذشته ماه ها طول می کشید و به گفته آقای بانک امروز حداکثر در 30 روز صورت می گیرد و تا پایان دولت باید به 20 روز برسد. امروز 70 درصد این کار به صورت الکترونیک انجام می شود که این کار هم باعث ایجاد رونق می شود و هم جلوی فساد و رانت گرفته می شود و هم عدالت رعایت می شود؛ چرا که سایت قوم و خویش و همسایگی نمی شناسد.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه مناطق آزاد در شرایط تحریم برای ما بسیار مهم بوده اند، اظهار کرد: من از سال 97 به مسئولان مناطق آزاد گفتم که شما باید به کمک کشور بیایید و امروز می بینید که اقداماتی که در مناطق آزاد و ویژه ما در این سال ها صورت گرفته در مسیر توسعه بوده است. طبق آمار اعلام شده سرمایه گذاری خارجی در سال 99 در این مناطق نسبت به سال 98، 56 درصد افزایش یافته که این به معنای شکست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی بوده است.

روحانی افزود: سرمایه گذاری داخلی هم در این مناطق 58 درصد بوده که متوسط سرمایه گذاری 57 درصد می شود. این نشان می دهد که جاذبه این مناطق بیشتر شده و در شرایط تحریم کمک خوبی برای ما بوده است. ما در مناطق آزاد تنها نیستیم و الان تقریبا همه کشورهای اطراف ما منطقه آزاد دارند و ما در حال رقابت با کشورهای منطقه و همسایگان هستیم. پس روز به روز باید امتیازات معقول و معافیت ها را در این مناطق بیشتر کنیم.

رئیس جمهور در پایان گفت: از طریق این مناطق روابط ما با همسایگان و کشورهای خارجی هم بهتر می شود ضمن اینکه غیر از تولید و صادرات در بیشتر مناطق آزاد جاذبه گردشگری وجود دارد و گردشگری هم نشاط و هم اشتغال می آورد. از طرفی با ورود گردشگر خارجی هم آن ها با کشور آشنا می شوند و هم ارز وارد کشور می شود. پس ما باید کاری کنیم صادرات و جذب گردشگر در مناطق آزاد نسبت به قبل بیشتر شود و همه این کارها از طریق همان پنجره واحد صورت گیرد.