:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

نرخ سفر جاده‌ای، ریلی و هوایی به کربلا در اربعین

یک ماه مانده به اربعین حسینی(ع)، برآوردها نشان می‌دهد که ۵۰ درصد زائران ایرانی از طریق حمل و نقل جاده‌ای عمومی شامل اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری‌های تحت پوشش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به همراه اتوبوس‌های درون‌شهری تحت نظارت شهرداری‌ها به مرزهای ۴ گانه سفر کنند و مابقی زائران هواپیما، قطار و خودروی شخصی را برای سفر انتخاب کنند.
کد خبر: ۱۴۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
اقتصادگردان- در سال گذشته تعداد ایرانیانی که از سه مرز مهران، شلمچه و چزابه به زیارت عتبات عالیات رفتند، تا ۲ میلیون نفر تخمین زده شد که با توجه به حذف روادید عراق از سفرهای اربعین امسال همچنین افزوده شدن مرز خسروی به مجموع مرزهای تردد میان ایران و عراق، پیش بینی می‌شود که جمعیت زائران ایرانی اربعین امسال به حدود ۳ میلیون نفر افزایش یابد. در این میان و با توجه به بالابودن تعداد زائران اربعین حسینی(ع)، به بررسی قیمت بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما می‌پردازیم.

     قیمت بلیت اتوبوس

وزیر راه و شهرسازی تاکید ویژه‌ای مبنی بر عدم افزایش کرایه اتوبوس و دیگر مودهای حمل و نقلی در اربعین امسال، داشته است، برهمین اساس نرخ کرایه اتوبوس ۲۵ نفره تک صندلی تهران-مهران ۹۱ هزار تومان خواهد بود، این در حالی است که سال گذشته به دلیل آنچه یک سر خالی ماندن اتوبوس‌ها چه در زمان رفت و چه در زمان برگشت زائران نامیده شد، ۲۰ درصد به نرخ کرایه حمل افزوده شد. اما کرایه اتوبوس ۲۵ نفره تک صندلی تهران-کرمانشاه هم ۶۶ هزار تومان است که قرار است اتوبوس‌های درون شهری از پایانه مسافری کرمانشاه تا مرز خسروی مسافران را رایگان حمل کنند.

     قیمت بلیت قطار

زائران کربلا می‌توانند به دو صورت با قطار تهران-شلمچه و تهران-کرمانشاه به عتبات عالیات مشرف شوند. در حال حاضر، قیمت بلیت قطار ۳ ستاره ۶ تخته تهران-کرمانشاه ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان و ۴ ستاره ۴تخته ۹۶ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت بلیت قطار ۴ ستاره ۴ تخته تهران-اهواز ۱۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان و ۳ ستاره ۶ تخته ۹۵ هزار تومان است.

     قیمت بلیت هواپیما

اما دیگر مُد حمل و نقلی که زائران برای تشرف به عتبات عالیات انتخاب می‌کنند، هوایی است در ایام اربعین حسینی(ع) یعنی از ۲۰ تا ۳۰ مهر، قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران - نجف، نجف - تهران و تهران - بغداد، بغداد- تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و برای مسیرهای مشهد به بغداد و نجف

(و بالعکس) هم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد.

     3 پایانه پشتیبان برای مرز مهران

علاوه بر اینکه به دستور وزیرراه و شهرسازی قیمت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس در اربعین افزایش نمی‌یابد، تسهیلات جدیدی هم برای زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است، درهمین رابطه، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: با هدف کنترل ترافیک بازگشت زائران از مرز مهران سه‌پایانه پشتیبان برای انتقال مسافران از مهران به داخل کشور انتخاب شد.

مهران قربانی گفت: به دلیل جذابیت مرز مهران هر ساله در روز اربعین و روزهای بعد از آن با ترافیک شدیدی در این مرز مواجه هستیم و مسافرانی که از مرزهای چزابه و شلمچه به کربلا رفته‌اند ترجیح می‌دهند از مرز مهران به کشور بازگردند. او ادامه داد: بر این اساس، ستاد اربعین شرایطی را برای مسافرانی که مرز مهران را برای بازگشت به کشور انتخاب می‌کنند، تعیین کرده است.

قربانی اظهارکرد: سه شهر کرمانشاه، همدان و اندیمشک به عنوان پایانه‌های پشتیبان مرز مهران، مسافران را از این سه پایانه به شهرهای خود منتقل می‌کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بر این اساس زائرانی که از پایانه برکت در مرز مهران تصمیم به بازگشت به وطن دارند، نمی‌توانند مستقیم به محل سکونت خود بازگردند.

براساس توضیحات عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای زائرانی که در زمان بازگشت از مرز مهران به پایانه معین همدان منتقل می‌شوند، می‌توانند به مقاصد شهرهای قم، ساری، مشهد، گرگان و بجنورد بلیت اتوبوس تهیه کنند.

قربانی همچنین گفت: مسافرانی که از مرز مهران به پایانه مسافری معین اندیمشک منتقل می‌شوند قادر به تهیه بلیت اتوبوس برای شهرهای اراک، یزد، شهرکرد، اصفهان و خرم آباد خواهند بود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآورشد: مسافرانی که از مرز مهران به پایانه مسافری معین کرمانشاه منتقل می‌شوند، می‌توانند به مقاصد شهرهای کرج، تهران، تبریز، رشت، سنندج، سمنان و قزوین، ارومیه و اردبیل بلیت تهیه کنند.

او اضافه کرد: همچنین زائران سیستان و بلوچستانی، بوشهری و هرمزگانی از مرز شلمچه ورود و خروج دارند و زائران استان‌های اصفهان، فارس و کرمان هم می‌توانند از مرزهای چزابه برای ورود و خروج استفاده کنند.

قربانی با بیان اینکه طرح اربعین از ۱۷ مهرماه آغاز می‌شود و تا ۳ آبان ادامه دارد، افزود: روزهای ۲۴ تا ۲۶ مهر 6 روز اوج سفر اربعین است که معمولا تمهیدات خاصی برای این مدت اندیشیده می‌شود.

     ظرفیت پارکینگ مهران ۳ برابر شد

از دیگر اقداماتی که برای تسهیل سفر زائران به عتبات عالیات در اربعین حسینی(ع) انجام شده 3 برابر شدن ظرفیت پارکینگ مهران است. به گفته معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل ‌و نقل اکنون ظرفیت پارکینگ پایانه برکت در مرز مهران ۶۰۰ دستگاه اتوبوس است، اما سه پارکینگ پشتیبان در کنار پارکینگ داخلی با ظرفیت ۴۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای پشتیبانی از پایانه برکت ساخته شده است و اکنون در مرحله نصب روشنایی قرار دارد.

خداداد مقبلی ادامه داد: ظرفیت پارکینگ برکت در مرز مهران امسال به بیش از ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس رسید.

او گفت: امیدواریم این سه پارکینگ پشتیبان اتوبوسی بتوانند کمک‌کننده پایانه برکت باشند چرا که حداقل تا ۱۲۰۰ اتوبوس امکان پارک در این سه پارکینگ را دارند. معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری ادامه داد: یکی از مشکلات سال گذشته این بود که راه‌های ورودی و خروجی مجزایی در مرز مهران نداشتیم که موجب مشکلات ترافیکی شد، اما امسال این مشکل حل شده و در قسمت جنوب پایانه برکت راهی احداث شده که امکان ورود و خروج فراهم است.

او بیان کرد: طرح کنار گذرغربی مهران به راه‌های ارتباطی مسیر کربلا اضافه می‌شود.

مقبلی در خصوص هزینه اقدامات زیر ساختی در پایانه‌های مرزی کشور گفت: بیش از ۵۰ میلیارد تومان قرارداد در سه پایانه مهران، شلمچه و چزابه منعقد شده است.

مقبلی اضافه کرد: زائران پاکستانی و افغانستانی از پایانه مرزی میرجاوه و دوغارون برای ورود به عراق استفاده می‌کنند و بر همین اساس در مرز دوغارون سالن مناسبی احداث و اقداماتی مثل نصب آب‌سردکن‌ها ادامه دارد.